2017年11月15日水曜日

ユルゲン・モルトマンに影響を与えた20世紀の神学者:バルト、ボンヘッファー、ファン・ルーラー


Googleブックスで面白そうな本を見つけたので、無料で立ち読み。全部は読めないので、そのうち紙の本を購入したい。以下はモルトマンを描いている箇所のひとつ。

(試訳)

ユルゲン・モルトマンは1926年4月8日、ドイツのハンブルク近郊で生まれた。ヒトラーの戦争の不本意な徴集兵になり、戦争捕虜としてスコットランドに上陸し、そこで詩編を読んでキリスト教徒になった。そして神学を学び、最後はテュービンゲン大学の組織神学教授になった。 彼はカール・バルト、ディートリヒ・ボンヘッファー、アーノルト・ファン・ルーラーの影響を強く受けた。後年、ファン・ルーラーの宣教の神学が「バルトの後に神学なし(=バルトが神学を完成した)」という思い込みから私を解放してくれたと記した。初期バルト神学は神のラディカルな超越性を強調した。しかしモルトマンは、安息日、神のシェキナ(内住)、メシアの道、アドベント(キリストの到来)などのカテゴリーを用いて、神の存在を(人類の)歴史の中で確かめることを目指す。モルトマンの対話相手の中に、新マルクス主義者のエルンスト・ブロッホの哲学や数名のユダヤ教学者が含まれる。

(原文)

Moltmann was born on 8 April 1926 near Hamburg in Germany. He became an unwilling conscript in Hitler's war effort and landed up as a prisoner of war in Scotland where he became a Christian through reading the book of Psalms. He then studied theology and eventually became professor of systematic theology in Tübingen. He was deeply influenced by Karl Barth, Dietrich Bonhoeffer and Arnold van Ruler, whose positions have been discussed earlier in this volume. The latter's theology of the apostolate, he later commented, liberated him from the presumption that there could be no theology after Barth. While Barth's early theology emphasises the radical transcendence of God, Moltmann seeks to affirm God's presence in (human) history in terms of categories such as the Sabbath, God's Shekinah, the Messianic Way and the notion of adventus (the coming of Christ). Moltmann's conversation partners also include the neo-Marxist philosophy of Ernst Bloch and several Jewish scholars.

(Cf. Ernst M. Conradie (Ed.), Creation and Salvation: A Companion on Recent Theological Movements (Studies in Religion and the Environment / Studien Zur Religion Und Umwelt) p.136)